תפריט

דברו איתי

Contact Us

ייפוי כח מתמשך ואפוטרופוסות

ייפוי כח מתמשך ואפוטרופוסות

 ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי בו אתם יכולים לקבוע ולתת הוראות איך ייראו חייכם ומי יטפל בכם במקרה שחס וחלילה תגיעו למצב שבו אתם לא מסוגלים לעשות זאת בעצמכם ולקבל החלטות. בעבר, במקרים כאלו, בית המשפט היה ממנה לכם אפוטרופוס בהליך משפטי בו מוגשת תביעה לבית המשפט לעינייני משפחה.  ואולם, לפני מספר שנים נוספה בחוק אפשרות חדשה – ייפוי כוח מתמשך. באמצעות ייפוי כוח המתמשך אתם תוכלו לקבוע מי יטפל בכם וגם לתת הוראות מראש. לדוגמה שאתם מעוניינים להמשיך ולהתגורר בבית ושלא יעבירו אתכם לבית אבות. בייפוי כוח המתמשך אתם יכולים לקבוע מי יטפל בענייניכם האישיים, הרפואיים או הרכושיים כאשר חס וחלילה לא תהיו מסוגלים עוד לקבל או לבצע החלטות בעצמם. המסמך עשוי לכלול גם הנחיות ספציפיות שהאדם הממונה עליו יבצע בעתיד.

המשך קריאה>>

אפוטרופסות מול ייפוי כוח מתמשך

כבר אמרנו שאת האפוטרופוס ממנה בית המשפט. לעומת זאת, בייפוי כוח מתמשך אתם אלו שקובעים מי ינהל את ענייניכם. 

באפוטרופוס מדובר בהליך משפטי בו מוגשת תביעה לבית המשפט לענייני משפחה, זו מועברת לתגובה של האפוטרופוס הכללי, שולחים פקידת סעד לערוך בדיקה ולהגיש חוות דעת מפורטת ובית המשפט ממנה בסופו של דבר אפוטרופוס שהוא לא בהכרח מי שבחרתם ותהליך זה לוקח זמן לא קצר

המטרה העיקרית בייפוי כוח מתמשך היא שהאדם ייקבע מראש, לפני שיאבד את יכולתו לקבל החלטות, מי ייקח על עצמו את האחריות לניהול ענייניו האישיים, הרפואיים והרוכשיים בעת הצורך. 

כאשר אדם מאבד את הבהירות הנפשית ואת יכולת קבלת ההחלטות, לעתים קרובות בשל מחלה, תאונה, זקנה, הוא אינו מסוגל לבחור מי צריך לנהל את חייו האישיים. במקרים כאלה, ניתן למנות אפוטרופסות על ידי בית המשפט, בהתבסס על דרישות משפטיות ולאו דווקא על העדפותיו של האדם עצמו. ייפוי הכוח המתמשך נועד למנוע מצב זה על ידי מתן אפשרות לאנשים לקבל החלטות כשהם עדיין שקולים, ולקבוע מי הם רוצים לנהל את חייהם בעתיד אם הם אינם מסוגלים עוד לעשות זאת באופן עצמאי.

אחד היתרונות המשמעותיים של ייפוי כוח מתמשך הוא שמירה על העצמאות של נותן ייפוי הכוח. סמכויות מיופה הכוח נקבעות על סמך רצונו האישי של הנותן. ניתן לקבוע הוראות מראש בייפוי הכוח או להגביל סמכויות ספציפיות ולהגדיר בצורה ברורה את היקפן.

סמכויות אלו יכולות לכסות תחומים שונים, לרבות החלטות רפואיות, עניינים אישיים וחברתיים, רווחה גופנית, עניינים פיננסיים.

ניתן להעניק ייפוי כוח מתמשך למספר אנשים בו זמנית, כאשר כל אדם אחראי על קבלת החלטות ספציפיות. חלוקת סמכויות זו נתונה לשיקול דעתו של המעניק, אשר מחליט כיצד לחלק את האחריות וגם להקל על אלו שמתמנים לבצע את תפקידם. לדוגמה, אתם גם יכולים למנות אנשים שונים לכל תפקיד. ילד/אדם אחד לענייני רכוש השני לעניינים רפואיים וכן הלאה. אתם יכולים למנות גם יותר מאדם אחד לטיפול באותו נושא או בכלל הנושאים ובכך להקל על הממונים כך שיוכלו לחלק את העומס ביניהם. אתם גם יכולים לקבוע אדם מסוים וכן לקבוע מי יחליף אותו במקרה ולא יוכל למלא את תפקידו.

באפוטרופסות האפוטרופוס הממונה מקבל החלטות עבור החסוי על פי מה שהאפוטרופוס חושב שהוא טובת החסוי.

בייפוי כוח מתמשך אתם כלל לא תוגדרו כחסויים. המטרה היא לשמור כמה שאפשר על עצמאותו של נותן ייפוי הכוח. לפעול בהתאם להוראות שנתן מראש בייפוי הכוח. גם אם לא נתן הוראות בנושא מסויים, לנסות להסביר לו עד כמה שאפשר במצבו ולראות מה רצונו. גם אם לא יכול להביע את רצונו מקבל ייפוי הכוח צריך לחשוב על סמך היכרותו מה מיופה הכוח היה רוצה לעשות באותו מצב (בד"כ מדובר בקרובי משפחה שמכירים היטב את נותן ייפוי הכוח). 

על ידי הקמת ייפוי כוח מתמשך, יחידים מעצימים את עצמם ומבטיחים את עתידם, מעבר לכך מבטיחים שאנשים מהימנים עליהם יהיו מוסמכים לקבל החלטות בהתאם לרצונותיהם כאשר לא יהיו מסוגלים עוד.

אם לא תעשו זאת מראש כאשר אתם כשירים לעשות כן, ההחלטה כבר לא תהיה בידיים שלכם אלא בידי בית המשפט.

לשאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות למשרדנו ונשמח לעמוד לשירותכם.

Contact Us

דברו איתי

דילוג לתוכן